Konkurs Wiedzy o Chorwacji

   Uczniowie SP2 z klasy 6 i 7: Sara Cembrowska, Karen Gibałka, Michalina Góral, Julia Pawińska i Maciej Śliż brali udział w konkursie zorganizowanym przez Konsulat Republiki Chorwacji w Krakowie, Uniwersytet Śląski w Katowicach i Kuratorium Oświaty w Katowicach z okazji 30-lecia niepodległości Chorwacji.

   Nasi uczniowie przygotowali prezentację multimedialną na temat: „Chorwacja dziś” zajmując VI miejsce spośród 56 uczestników.

Serdecznie gratulujemy i zachęcamy do obejrzenia prezentacji.

                                                                                                                                             Katarzyna Maciążek

 


 

Dyplom dla SP 2 od UNICEF

Jesienią ubiegłego roku uczniowie naszej szkoły kolejny raz włączyli się w obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka. Akcja połączona była z kampanią informacyjną poświęconą wojnie w Jemenie.

Serdecznie dziękuję wszystkim uczniom za zaangażowanie!

Justyna Chudy, koordynator Klubu Szkół UNICEF

dyplom dla szkoły

polish-flag-3741189 640

Majowe Święta 1, 2 i 3  maja

 

Maj jest miesiącem szczególnym w historii Polski. W pierwszych trzech dniach maja obchodzone są w Polsce trzy ważne święta. Pamiętajmy, aby godnie uczcić te wyjątkowe dni. Podstawowym i pięknym na to sposobem jest wywieszenie flagi. Powiewa ona dumnie na budynku naszej szkoły. Zadbajmy również wszyscy o to, aby zdobiła nasze domy i mieszkania. Pokażmy, że jesteśmy razem, pamiętajmy o chlubnej historii i nie traćmy ducha w tym trudnym czasie pandemii. 

 1 Maja-to Międzynarodowe Święto Pracy, obchodzone nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

 2 Maja– to Dzień Flagi.

3 Maja-to dzień upamiętniający przyjęcie niezwykle ważnego dokumentu jakim była Konstytucja 3 Maja z 1791 roku.

Zapraszam do obejrzenia prezentacji multimedialnych: 

https://drive.google.com/file/d/1D1PyDwOKwtmSD3j9ZjL3MT5HWDYAgdec/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1xqLY57Pqt9pKTVYTemnpnYq3YCmMrRGx/view?usp=sharing

 Zachęcam również  do skorzystania z  propozycji plastycznych: 

 11 pomysłów na prace plastyczne z Polską w roli głównej – http://dziecieceinspiracje.pl/2020/04/11-pomyslow-na-prace-plastyczne-z-polska-w-roli-glownej.html?fbclid=IwAR1txR3CnQRFPaQZZiynFL10wKOS3unbROAW7Cx7O6rINvt0FNvH4sJwA00

 Jak zrobić orła z talerzyka? – https://www.youtube.com/watch?v=_LUXtKfpeYY

 Święta majowe – https://www.youtube.com/watch?v=QGGc4W1iUzM&feature=youtu.be

Barbara Pawińska 

 

Drodzy mieszkańcy Gminy Siewierz Zachęcamy Was do udziału

w Fotograficznym Konkursie on-line
„Pamięć i Tożsamość - 230. rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja”

Spójrzcie na symbole narodowe i miejsca w gminie Siewierz związane z patriotyzmem oraz sposób wyrażania postaw patriotycznych przez obiektyw aparatu fotograficznego (telefonu).
Utrwalcie to na zdjęciach i razem z kartą zgłoszenia prześlijcie do nas

Konkurs skierowany jest do dzieci, młodzieży i dorosłych.
Termin nadsyłania prac: 7 maja 2021 r.
Szczegóły w Regulaminie
plakat3maj
Z poważaniem
Miejsko-Gminne Centrum Kultury Sportu i Turystyki w Siewierzu
ul. Słowackiego 2a
42-470 Siewierz
tel. 32 67 41 649

II MIEJSCE W WOJEWÓDZKIM KONKURSIE BIOLOGICZNO-CHEMICZNYM

Dnia 22 kwietnia br. odbyło się rozstrzygnięcie wojewódzkiego konkursu biologiczno-chemicznego organizowanego przez Zespół Szkół nr 2 im. H. Kołłątaja w Myszkowie dla uczniów klas VII i VIII.

Konkurs polegał na rozwiązaniu testu składającego się z 44 zadań dotyczących treści biologicznych i chemicznych realizowanych w klasie VII. Miejsce II ex aequo uzyskały dwie uczennice naszej szkoły: Sara Cembrowska i Michalina Góral z klasy VII. Serdecznie gratulujemy dziewczynom sukcesu!

I MIEJSCE W OGÓLNOPOLSKIM KONKURSIE „DOMOWY RECYKLING”

W sobotę 24 kwietnia 2021 w Dąbrowie Górniczej odbyło się oficjalne ogłoszenie wyników i wręczenie nagród uczestnikom ogólnopolskiego konkursu zatytułowanego „Domowy recykling”. Celem konkursu było wykonanie użytecznego w codziennym życiu przedmiotu lub urządzenia skonstruowanego z odpadów i rzeczy niepotrzebnych. Miejsce I zdobył uczeń naszej szkoły – Maciej Śliż z klasy VII, który wykonał szlifierkę z elementów maszyny do szycia, kawałków blachy i części innych niesprawnych urządzeń. Gratulujemy zwycięstwa!

WYRÓŻNIENIE W WOJEWÓDZKIM KONKURSIE „WIZYTÓWKA PIERWIASTKA BIOGENNEGO”

Dnia 22 kwietnia br. odbyło się rozstrzygnięcie wojewódzkiego konkursu pt.: „Wizytówka pierwiastka biogennego”, którego organizatorem był Zespół Szkół nr 2 im. H. Kołłątaja w Myszkowie.

Zadanie konkursowe polegało na wykonaniu w formacie A4 wizytówki jednego z pierwiastków biogennych z uwzględnieniem jego podstawowych właściwości oraz funkcji biologicznych. Wyróżnienie w konkursie uzyskała uczennica naszej szkoły: Karen Gibałka z klasy VIII. Serdecznie gratulujemy!

Szkoła Podstawowa nr 2 na Gminnej Konferencji Ekologicznej „Przywróćmy naszą Ziemię”

 

W Dniu Ziemi - 22 kwietnia 2021r., odbyła się wirtualna konferencja ekologiczna zorganizowana po raz kolejny w gminie Siewierz. Uczniowie naszej szkoły: Karen i Kuba z klasy ósmej przygotowali prezentację multimedialną na przydzielony nam temat: „My młodzi chcemy zapobiegać niskiej emisji i smogowi”. Zobaczmy efekt ich pracy i usłyszmy głos młodych w bardzo istotnej dla naszej gminy kwestii.

 

Więcej informacji na stronie UMiG Siewierz.



Katarzyna Maciążek

brawo

Sukces naszej uczennicy w IX edycji konkursu fotograficznego

„Piękne są nasze barwy ojczyste”

Organizatorem konkursu było I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika Honorowy patronat objęli:

Rafał Adamczyk – Poseł na Sejm RP

Sebastian Szaleniec – Starosta Będziński

Łukasz Komoniewski – Prezydent Miasta Będzina

1miejsce

 

Nagrodzona praca:

praca1msc

 

Gratulacje !!!

 

Wszystkim uczniom bioracym udział w konkursie, dziękuję i życze sukcesów w przyszłości.

P. Korusiewicz


 

Dzień Ziemi 2021 w SP2 w Siewierzu

Światowy Dzień Ziemi to największe ekologiczne święto, obchodzone od 1970 r. na całym świecie, obecnie w 192 krajach. Celem obchodów jest budowanie świadomości jak kruchy jest ekosystem Ziemi oraz propagowanie właściwych postaw ekologicznych.

ziemia2

W naszej szkole kolejny raz obchody tego święta przenoszą się do Internetu, ale nie oznacza to, że będą one mniej wartościowe.

Hasło przewodnie Dnia Ziemi 2021 brzmi „Przywrócić naszą Ziemię”.

Pamiętajmy, że działania należy rozpocząć od siebie, co możemy zrobić?

cozrobic

  •         ograniczaj zużycie plastiku (statystycznie Polak zużywa rocznie 490 foliowych torebek, Fin, czy Duńczyk – 4)
  •         staraj się chodzić pieszo lub jeździć na rowerze
  •         nie wyrzucaj ubrań, zabawek, przedmiotów, napraw je, podaruj innym, daj im drugie życie
  •         nie kupuj niepotrzebnych rzeczy
  •         nie marnuj żywności
  •         kupuj „na wagę”, nie używaj produktów pakowanych w plastikowe opakowania
  •         stosuj torbę z materiału lub papierową
  •         porozmawiaj z rodzicami na temat sposobu ogrzewania waszego domu, zwróć uwagę na utrzymywanie w domu odpowiedniej temperatury (zakręcaj kaloryfery w czasie wietrzenia pomieszczeń) i stosowanie dozwolonych źródeł ciepła
  •         nie marnuj wody
  •         uprawiaj ekorośliny w swoim ogródku
  •         posadź drzewo lub krzew.

Znajdź swój sposób na „Przywrócenie naszej Ziemi”. Wykonaj zdjęcie podjętego przez siebie działania, podpisz je odpowiednio i zamieść na padlecie: 

padlet

Katarzyna Maciążek

 

Nasi uczniowie Anna Gębala z klasy II i Piotr Gębala z klasy III wzięli udział w XIV Regionalnym Konkursie Piosenki Angielskiej pod patronatem Burmistrza Miasta i Gminy Siewierz

Przesłuchania konkursowe trwały od 19 do 31 marca 2021 r. i wzięło w nich udział 80 uczniów w trzech kategoriach wiekowych:

I kategoria – uczniowie klas I – III SP

II kategoria – uczniowie klas IV – VI SP

III kategoria – uczniowie klas VII – VIII SP

Ania i Piotr zajęli I miejsce w kategorii uczniów klas I-III. Gratulujemy serdecznie wyjątkowego sukcesu !!!

Aneta Tyburkiewicz

piosenkagif

 

,,Dzień na niebiesko”

 

 

2 kwietnia został uznany przez państwa członkowskie Organizacji Narodów Zjednoczonych jako Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. ONZ oficjalnie zalicza autyzm do najgroźniejszych problemów zdrowotnych – obok AIDS, cukrzycy i raka. Jak dotąd nie wskazano jednoznacznie przyczyn występowania tego zaburzenia, nie ma też leku na autyzm. Autyzm bywa często nierozpoznany i niezrozumiany, dlatego też wiele osób z otoczenia traktuje dzieci z autyzmem jako niegrzeczne lub źle wychowane.

W Polsce wykrywany jest u 1 dziecka na 300. Dzień Autyzmu obchodzony jest od 2008 roku i ma za zadanie uwrażliwiać społeczeństwo na problematykę autyzmu i niepełnosprawności. Nasza szkoła solidaryzując się z osobami dotkniętymi autyzmem również włączyła się do akcji. Nauczyciele przeprowadzili zajęcia mające na celu choć częściowe przybliżenie uczniom problemów związanych
z tym schorzeniem, a dzieci w przedszkolu wykonywały plakaty .

 

                                                                                                      pedagog szkolny Izabela Szczepańczyk


sk1

 

21 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Zespołu Downa – Dzień Kolorowej Skarpetki. Wypada on 21 dnia 3 miesiąca w roku, ponieważ to właśnie dodatkowy, trzeci, chromosom w 21 parze składających się z łańcuchów DNA chromosomów w ludzkich komórkach powoduje występowanie tej wady genetycznej. Stąd też inna nazwa tego zaburzenia –  trisomia 21.

Światowy Dzień Zespołu Downa jest świętem ustanowionym w 2005 roku z inicjatywy Stowarzyszenia Down Syndrome International (DSI), mając na celu budowanie świadomości na temat tego, czym jest Zespół Downa, a także tolerancji i wrażliwości na potrzeby osób nim dotkniętych. Od 2012 roku patronat nad obchodami sprawuje Organizacja Narodów Zjednoczonych.
Zespół Downa jest odmiennością biologiczną człowieka, którego natura wyposażyła w dodatkową informację genetyczną zawartą w chromosomie 21. To ona właśnie modyfikuje rozwój i kształtuje cechy wyróżniające daną osobę pośród innych ludzi. W efekcie dochodzi do zmian tempa rozwoju danej osoby. Najdotkliwiej odczuwanym przez osoby z Zespołem Downa zaburzeniem jest osłabienie procesu zapamiętywania i zaburzenie mowy. Nazwa tej wady genetycznej pochodzi od nazwiska angielskiego lekarza Johna Langdona Downa, który w 1866 r. pierwszy opisał podobieństwo grupy osób z odmiennym rozwojem, które nie były ze sobą spokrewnione.

Co roku tego dnia zakładamy kolorowe skarpetki (nie do pary) solidaryzując się z osobami chorymi na Zespół Downa i zwracamy uwagę na ich problemy.Kolorowe skarpetki, podobnie jak data obchodów, mają znaczenie symboliczne. Co symbolizują? Różnorodność , odmienność, społeczne niedopasowanie – czyli wszystko to, z czym na co dzień muszą zmagać się osoby dotknięte zespołem Downa.

W tym roku również przyłączyliśmy się do akcji.

                                                        Pedagog szkolny Izabela Szczepańczyk

sk2

Nasza SP2 Szkołą eTwinning, europejską szkołą!

awarded-etwinning-school-label-2021-22

Bardzo miło nam poinformować, iż nasza placówka została wyróżniona Odznaką Szkoła eTwinning. To ogromne wyróżnienie znaleźć się pośród 2935 innowacyjnych szkół w Europie, wraz z 55 polskimi placówkami i tylko 5 szkołami ze śląska.

Nauczyciele i uczniowie od lat prężnie działają w eTwinning, wkładając wiele serca w projekty zarówno krajowe, jak i te międzynarodowe. Otrzymanie tego europejskiego wyróżnienia to docenienie starań, oddania,  zaangażowania, pracy – nie tylko poszczególnych nauczycieli, ale przede wszystkim naszych zdolnych uczniów.

Szkoły, którym ta odznaka została przyznana:

  • odznaczają się dużą widocznością na szczeblu europejskim,
  • są częścią europejskiej sieci wiodących szkół eTwinning, stanowiąc inspirację dla dalszego rozwoju Programu,
  • są uznane za liderów w następujących obszarach:
    • praktyki cyfrowe,
    • praktyki w zakresie e-Bezpieczeństwa,
    • innowacyjne i kreatywne podejścia do nauczania,
    • promowanie ustawicznego rozwoju zawodowego kadry,
    • promowanie praktyk uczenia się nauczycieli i uczniów w oparciu o współpracę,
  • mają możliwość zamieszczenia swojej odznaki Szkoła eTwinning we własnych materiałach promocyjno-informacyjnych,
  • pracownicy oraz dyrektorzy szkół, którym ta odznaka zostanie przyznana, będą zapraszani do udziału w specjalnych programach rozwoju.

Jesteśmy dumni z przyznanego nam odznaczenia! Dziękujemy!

Opracowała: Beata Pieprzyk

Lekcje muzealne online

jozef-pilsudski-967864 640

     Uczniowie z klas V i VI uczestniczyli w kilku lekcjach muzealnych online. Pierwsza z nich odbyła się 25 lutego i była ona przeprowadzona przez Panią Agatę Matras z Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Temat zajęć brzmiał „Od Ziuka do Józefa – komiksowa opowieść o Józefie Piłsudskim". Prowadząca zajęcia przybliżyła dzieciom działalność Muzeum w Sulejówku, po czym przeszła do samego Józefa Piłsudskiego i przekazała ciekawe informacje dotyczące poszczególnych etapów życia Marszałka, począwszy od najmłodszych lat. Pani Agata bardzo interesująco opowiadała o komiksie historycznym, omawiała dokładnie kolejne etapy pracy nad tego typu historyjką obrazkową. Dodatkowo przypomniała dzieciom informacje dotyczące budowy komiksu, wykorzystywania różnych typów „dymków", układu kolejnych obrazków na planszy, czy w końcu pozyskiwaniu wiarygodnych, sprawdzonych informacji. Podała stronę Narodowego Archiwum Cyfrowego i zachęciła dzieci do korzystania z niej.
     Lekcję wzbogaciła prezentacja ukazująca m.in. fotografie domostwa Józefa Piłsudskiego, przykładowych kadrów i plansz komiksu historycznego. Ponadto szereg informacji Pani Agata przekazała uczniom w formie wspólnie rozwiązywanego quizu.
     Dzieci podczas lekcji były bardzo aktywne, chętnie się wypowiadały, prowadząca nawiązała z uczniami świetny kontakt, co zaowocowało powstaniem krótkich komiksów o Józefie Piłsudskim, które można obejrzeć tutaj.

 

     Kolejna lekcja muzealna, również z Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, odbyła się 1 marca i poruszała tematykę „Żołnierza nieznanego". Te zajęcia prowadziła Pani Beata Kawałko i opowiadała dzieciom m.in. o żołnierzach, ich specjalizacjach w wojsku. Dzieci obejrzały film sprzed ponad 100 lat, na którym można było podziwiać oryginalne wnętrza, jak również mieszkańców wsi i miast. Film był czarno-biały i niemy, co było dla dzieci dodatkową atrakcją, ale i ciekawym doświadczeniem, bo mogły się przekonać, jak zupełnie inne w odbiorze były pierwsze filmy, które nie miały żadnych efektów specjalnych, gdzie aktorzy nie rozmawiali ze sobą, tylko pomiędzy kolejnymi scenami pojawiały się plansze z napisami. Na pewno obejrzenie tego filmu pozwoliło dzieciom poczuć klimat tamtego czasu.
     Na koniec zajęć dzieci sprawdziły się jako łamacze szyfrów. Zadaniem było odczytanie zaszyfrowanej za pomocą GA-DE-RY-PO-LU-KI wiadomości. Oczywiście najpierw Pani wytłumaczyła na czym polega ta metoda. Zabawa przy tym była przednia. Wiadomość została odszyfrowana.

     Zarówno pierwsze jak i drugie zajęcia muzealne wzbogaciły wiedzę uczniów na temat Józefa Piłsudskiego, jego dzieciństwa, wojska jak również na temat samego Muzeum w Sulejówku.

 

     Zaś w piątek 5 marca uczniowie mieli lekcję muzealną online z Muzeum Mazowieckiego w Płocku. Tematem zajęć było muzeum. Prowadząca, Pani Agnieszka Kaniewska – Płocieniak wspaniale wprowadziła dzieci w historię muzeów, opowiedziała o pierwszych muzeach, o wystawach, eksponatach, pracy muzealników, specjalizacjach, przygotowaniach do wystaw. Omówiła również różne typy wystaw i eksponatów oraz sposobach ich pozyskiwania. Podczas zajęć można było zobaczyć oryginalne wnętrza, które na co dzień można podziwiać w Muzeum w Płocku.

R. Chmielowska, U. Szymiec

                               Szkolne Eliminacje 
do XXVIII Miejsko-Gminnego Konkursu Recytatorskiego

cup-1615074 640

     11 marca odbyły się szkolne eliminacje do XXVIII Miejsko-Gminnego Konkursu Recytatorskiego w Siewierzu. Do konkursu zgłosiło się siedmioro uczestników: cztery dziewczynki z klas IV-VI i troje uczestników z klas VII-VIII.
Obecna sytuacja zmusiła nas do tego, by szkolny etap odbył się w wersji on-line. Dlatego wszyscy uczestnicy przesłali nagrania recytacji, które następnie zostały przesłuchane i wyłonieni zostali zwycięzcy, którzy będą reprezentować naszą szkołę w eliminacjach gminnych.
     Uczestnicy przygotowali po dwa teksty – poezję i fragment prozy. Wszyscy prezentowali wysoki poziom, wykazali się świetną dykcją, wspaniałym opanowaniem tekstu i wybór był naprawdę trudny.
     Oto wyniki.


Kategoria klas IV-VI
I miejsce – Weronika Kozerska klasa VI,
II miejsce – Gabriela Regulska klasa IV,
III miejsce ex aequo Katarzyna Skrzypiec klasa V i Nela Dorobisz klasa IV

Kategoria klas VII-VIII
I miejsce – Michalina Góral klasa VII,
II miejsce – Karen Gibałka klasa VIII,
III miejsce – Maksymilian Pasternak klasa VII.

 

     Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom, a za naszych reprezentantów trzymamy kciuki i życzymy powodzenia na kolejnym etapie.

R. Chmielowska, A. Bednarz

liczba pi

3,14 czyli dzień liczby Π

Dzień 14 marca to dzień poświęcony liczbie pi, nazywany również dniem matematyki. Jest to również rocznica urodzin jednego z największych fizyków w historii, Alberta Einsteina. 

Zapraszam do przejrzenia prezentacji poświęconej liczbie Π. Fascynowała ona matematyków już od starożytności, a jej przybliżenie 3,14 podał Archimedes.

link

Justyna Chudy

ŚWIATOWY DZIEŃ WODY

22 MARCA 2021r.

 

Woda jest niezbędna w każdym aspekcie życia człowieka.

Od jej czystości i dostępności zależna jest szansa na zdrowe i godne życie.

Dostęp do wody i sanitariatów został określony przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) w 2010 roku jako prawo każdego człowieka, a dzień 22 marca ustanowiono Światowym Dniem Wody.

W tym roku nasza szkoła przyłączyła się do propagowania tego święta wraz z Polską Akcją Humanitarną (PAH) – organizacją pozarządową działającą w naszym kraju od 1992 roku. Od początku PAH angażuje się w sprawy poprawy dostępności do wody w Afryce i Azji.

FAKTY:

  • na świecie nie wszyscy mają dostęp do wody pitnej (obecnie to aż 785 milionów osób)
  • 144 miliony osób korzystają, również do spożycia z wód powierzchniowych takich jak rzeki, jeziora, stawy
  • szacuje się, że ok. 829 000 osób umiera rocznie z powodu chorób wywołanych spożyciem zanieczyszczonej wody i brakiem higieny
  • ogromne ilości wody zużywa się do produkcji dóbr (na przykład do wyprodukowania butelki plastikowej wraz z napojem słodzonym potrzeba aż 200 l wody!).

CO MOŻEMY ZROBIĆ?

  • wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za braki wody
  • konieczna jest edukacja, czyli poznanie problemu braku wody i jego zrozumienie
  • konieczne jest racjonalne korzystanie z dóbr
  • nie kupuj niepotrzebnych rzeczy, zabawek, ubrań, sprzętu – do ich produkcji wykorzystuje się ogromne ilości wody
  • nie marnuj jedzenia – jego wyprodukowanie: uprawa i hodowla, pochłania największe ilości wody.

JAK PRZYSTĄPIĆ DO AKCJI W SZKOLE?

  • jeśli to czytasz, to już bierzesz w niej udział
  • wszyscy uczniowie zostają zapoznani z akcją na lekcjach
  • wejdź w poniższe linki i zapoznaj się z broszurami tematycznymi PAH:

 

Woda jako globalne wyzwanie

Woda w kryzysie klimatycznym

Wirtualna woda

  • obejrzyj animację „Oszczędzanie wody to za mało”
  • możesz zapisać się na kurs e-mailowy (ale nie musisz, zapisz się jeśli chcesz wiedzieć więcej), osoby na niego zapisane przez 7 dni (od 15 do 21 marca) będą otrzymywać na swojego maila od PAH pigułki informacji na temat globalnych wyzwań wodnych. Do udziału w kursie możecie zachęcić również swoją rodzinę, aby jak najwięcej osób zdobyło wiedzę na temat problemów z wodą.

link do kursu: kurs mailowy

  • Gdy zapoznasz się z broszurami tematycznymi rozwiąż quizy:

Quiz - Woda jako globalne wyzwanie

Quiz - woda w kryzysie klimatycznym

Udział w quizie będzie finałem akcji Światowego Dnia Wody w naszej szkole.

Quizy są aktywne do północy 22 marca.

Wszystkich zachęcam do zapoznania się z materiałami i udziału w quizie.

ZRÓBMY SZUM WOKÓŁ WODY!!!

woda

Katarzyna Maciążek

KONKURS PLASTYCZNO – JĘZYKOWY
„ In der Märchenwelt der Brüder Grimm“

Przedmiotem konkursu było stworzenie komiksu
w języku niemieckim- krótkiej historyjki opisującej przygody dowolnie wybranego bohatera baśni braci Grimm, jednakże we współczesnych nam czasach.
Cele konkursu:

  1. Motywowanie uczniów do nauki języka niemieckiego, rozbudzenie ich ciekawości poznawczej.
  2. Podnoszenie poziomu umiejętności językowych dzieci i młodzieży.
  3. Zainteresowanie uczniów tematyką baśni Braci Grimm.
  4. Rozwijanie wyobraźni, pomysłowości, kreatywności, uzdolnień plastycznych.
  5. Rozwijanie w uczniach umiejętności uczenia się - organizowania własnego procesu uczenia się, oceniania swojej pracy oraz w razie potrzeby szukania informacji, wsparcia czy rady.
  6. Rozwijanie kompetencji społecznych – zdolności do konstruktywnego porozumiewania się, negocjowania, radzenia sobie z frustracją i stresem.

KAREN GIBAŁKA
z klasy VIII została laureatem I miejsca

w VI edycji Wojewódzkiego Konkursu Plastyczno-Językowego „ In der Märchenwelt der Brüder Grimm”, zorganizowany przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie.

Joanna Cesarz

dyplomKB


żołnierze wyklęci MN

NARODOWY DZIEŃ PAMIĘCI
ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH

 

„Ponieważ żyli prawem wilka
Historia o nich głucho milczy
Pozostał po nich w kopnym śniegu
Ich gniew, ich rozpacz i ślad ich wilczy.”
 
/Zbigniew Herbert, Wilki/
 
 
1 marca to Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. Święto zostało ustanowione przez Sejm RP w 2011 roku, aby upamiętnić tych, którzy po II wojnie światowej nie przyjęli komunistycznego reżimu, ale z bronią w ręku walczyli o wolną Polskę.

Kim byli Żołnierze wyklęci?
Żołnierzami Wyklętymi” zwykło się nazywać żołnierzy polskiego podziemia niepodległościowego, którzy pięć lat okupacji niemieckiej zmuszeni byli zamienić na idący ze wschodu, niczym burza, stalinowski reżim. W odróżnieniu od tej części społeczeństwa, która uznała władzę ludową narzuconą odgórnie na polecenie Stalina, Oni – wyklęci przez komunistyczny system, nie złożyli broni. Jeszcze raz poszli do lasu bronić miejscowej ludności przed kradzieżami                i gwałtami MO, UB i NKWD.
 
Data 1 marca nie jest przypadkowa, ponieważ tego dnia, w 1951 r. w mokotowskim więzieniu komuniści zamordowali przywódców IV Zarządu Zrzeszenia Wolność    i Niezawisłość – Łukasza Cieplińskiego i jego towarzyszy walki. Tworzyli oni ostatnie kierownictwo ostatniej ogólnopolskiej konspiracji kontynuującej od 1945 roku dzieło Armii Krajowej. Powojenna konspiracja niepodległościowa była – aż do powstania Solidarności – najliczniejszą formą zorganizowanego oporu społeczeństwa polskiego wobec narzuconej władzy. W roku największej aktywności zbrojnego podziemia, 1945, działało w nim bezpośrednio 150 – 200 tysięcy konspiratorów, zgrupowanych w oddziałach o bardzo różnej orientacji. Żołnierze Wyklęci byli żołnierzami polskiego powojennego podziemia niepodległościowego i antykomunistycznego, którzy stawiali opór sowietyzacji Polski i podporządkowaniu jej ZSRR.  Walcząc z siłami nowego agresora, musieli  zmierzyć się z ogromną, wymierzoną w nich propagandą Polski Ludowej. Uczestników ruchu partyzanckiego określa się też jako „żołnierzy drugiej konspiracji” lub „Żołnierzy Niezłomnych”. Byli jak wilki – silni, niezależni, wolni. Mieszkali w lasach i prowadzili walkę o wolną Polskę. Historia Żołnierzy Niezłomnych była historią zakazaną przez kilkadziesiąt lat. Dopiero jednak po przełomie w 1989 r. było możliwe podjęcie badań naukowych i pełne ujawnienie skrywanej do tej pory prawdy historycznej.Żlołnierze wyklęci mni
 
Poniżej znajduje się link do filmu o Żołnierzach Wyklętych:
 
 Dodatkowe informacje znajdują się na stronie Instytutu Pamięci Narodowej 
 
Uczniowie naszej szkoły w ramach przygotowań do VI edycji Multimedialnego Konkursu "Żołnierze Wyklęci, Niezłomni Bohaterowie" przygotowali piosenkę oraz prezentacje multimedialne. Poniżej znajdują się linki do piosenki nagranej przez ucznia klasy VII Maksymiliana Pasternaka oraz prezentacji multimedialnych opracowanych przez uczniów kl. VIII: Karen Gibałkę, Julię Pawińską i Jakuba Cembalę:
 
 
 
 
 
Poniżej zamieszczam linki do  kilku biogramów żołnierzy wyklętych:
 
 
 
 
Dodatkowe informacje o żołnierzach wyklętych można znależć w krótkich filmach: 
 
 
 
 
 
 
 
Zapraszamy wszystkich uczniów, rodziców i nauczycieli do wysłuchania niezwykłego koncertu w wykonaniu Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny z okazji Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. Koncert odbędzie się 1 marca o 18.30.
Szczegóły w serwisie YouTube: @zespolslaskofficial oraz w serwisie Facebook: @zespolslask
 
Barbara Pawińska
 
 
 

 

 

"KORONAWIRUS.

PRZESTRZEGAJ PODSTAWOWYCH ZASAD
BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY"

 

ulotka1

ulotka2

Copyright © 2024 Szkoła Podstawowa nr 2 w Siewierzu. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.
Saturday the 21st. Siewierz