Dzień liczby Π
W dniu 14 marca obchodziliśmy w naszej szkole Dzień liczby Π, czyli nasze szkolne święto matematyki. Na hali gimnastycznej spotkali się wszyscy uczniowie klas IV-VIII. Spotkanie rozpoczęła klasa IV, która przybliżyła wszystkim zebranym osobę genialnego naukowca Alberta Einsteina.
Słynny fizyk, matematyk i naukowiec urodził się również 14 marca. Ponad 60 razy był nominowany do Nagrody Nobla, którą otrzymał ostatecznie w 1922 roku "za zasługi dla fizyki teoretycznej, szczególnie za odkrycie praw rządzących efektem fotoelektrycznym”.
Szóstoklasiści przygotowali prezentację dotyczącą ludolfiny, czyli liczby Π. Sama liczba jest nieskończona, a jej wartość wynosi w przybliżeniu 3,14. Liczba ta intryguje ludzi już od starożytności, jest o niej mowa również w Biblii w kontekście budowy świątyni króla Salomona. O rozwinięciu liczby Pi powstają wiersze, odbywają się konkursy na zapamiętanie jak największej ilości cyfr liczby ∏. Dostępne są również utwory muzyczne oparte na cyfrach ludolfiny.
Klasa V wyjaśniła czym są fraktale, czyli obiekty samopodobne lub nieskończenie złożone. Pojawił się tu nasz patriotyczny wątek, mianowicie dywan Sierpińskiego. Jest to kwadratowy fraktal, nazwany imieniem jednego z najlepszych polskich matematyków.
Wątek historyczny poruszyła również klasa siódma. Bardzo bogata prezentacja multimedialna przybliżyła nam sylwetki trzech wspaniałych kryptologów, którzy rozpracowali Enigmę. Była to niemiecka maszyna szyfrująca z czasów II wojny światowej. Marian Rejewski, Jerzy Różycki i Henryk Zygalski - to nazwiska polskich geniuszy matematycznych, których opracowali metodę łamania szyfrów niemieckiej armii. Szacuje się, że ten wyczyn skrócił drugą wojnę światową o ok. 3 lata i uratował życie ok. 30 milionom ludzi.
Na koniec klasa VIII przedstawiła sylwetkę starożytnego filozofa i matematyka - Platona oraz zaprezentowała własnoręcznie przygotowane bryły platońskie. Platon wiódł burzliwe życie (był min. porwany przez piratów i sprzedany na targu niewolników). Uważał, że cały wszechświat oparty jest na bryłach i figurach geometrycznych. Bryły platońskie to bryly foremne, czyli prościej mówiąc - z każdej strony wygladają tak samo. Jest ich pięć - czworościan, sześcian, ośmiościan, dwunastościan i dwudziestościan.
Spotkanie matematyczne było bardzo intersujące i podobało się wszystkim zebranym. Serdecznie dziękuję uczniom, którzy zaangażowali się w przygotowanie i przedstawienie tych ciekawych prezentacji. Do zobaczenia za rok, na następnym święcie matematyki!
Justyna Chudy
Karen Gibałka Laureatka III miejsca w II Powiatowym Konkursie Plastycznym dla Szkół Podstawowych, Gimnazjów i Szkół Ponadpodstawowych na temat: Danuta Siedzikówna
– Inka ktoś taki jak ja.
„W karnawale - to są bale!"
7.02.2019r. odbyła się w naszej szkole zabawa karnawałowa, na którą uczniowie klas I-III czekali z wielką niecierpliwością. Odświętnie i kolorowo udekorowana sala gimnastyczna stworzyła inspirujący klimat do naszej zabawy. Tym razem dekorację wykonali samodzielnie uczniowie na kółku plastycznym. Wśród uczestników balu trudno było rozpoznać naszych uczniów. Rodzice zadbali o wspaniałe stroje i przebrania, które umożliwiły dzieciom wcielenie się w ich ulubione postaci. Wszyscy wspólnie pląsali w kole, tańczyli w parach z kotylionami, robili barwne korowody. Wiele śmiechu było podczas tańca z balonikiem, czy konkursu z kapeluszem. W przerwie bardzo smakował słodki poczęstunek ufundowany przez Radę Rodziców. Zabawa była bardzo udana! Kolejne karnawałowe szaleństwo dopiero za rok!
Wychowawcy klas I – III.
"Jak Rumcajs uratował Cypiska"
6 lutego bieżącego roku przedszkolaki i uczniowie klas młodszych wybrali się do Opery Śląskiej w Bytomiu na przedstawienie Narodowego Teatru Edukacji "Jak Rumcajs uratował Cypiska". Spektakl ten w niezwykle ciekawy sposób zapoznał naszych uczniów z jedną z bajek dzieciństwa ich rodziców. Z wielką ochotą wybraliśmy się wraz z rozbójnikiem Rumcajsem, jego żoną Hanką oraz ich synem Cypiskiem na ekscytującą wycieczkę w głąb Rzacholeckiego Lasu. Wyprawa ta miała na celu odnalezienie zaginionego Cypiska, wyrwanie go z sieci pajęczycy oraz raz na zawsze rozprawienie się ze złem. Po spektaklu mieliśmy także przyjemność spotkać się z aktorami Narodowego Teatru Edukacji, którzy wystąpili na scenie bytomskiej opery. Dowiedzieliśmy się wówczas wielu ciekawych informacji na temat pracy aktora, lalek, które wystąpiły w przedstawieniu oraz nauczyliśmy się jednej z piosenek, która towarzyszyła Rumcajsowi i jego rodzinie w wyprawie. Zadowoleni, pełni wrażeń i nowych wiadomości wróciliśmy do szkoły.
Beata Pieprzyk
Zaproszenie do konkursu na haft matematyczny
Serdecznie zapraszam uczniów z całej Gminy Siewierz do wzięcia udziału w gminnym konkursie na haft matematyczny. Konkurs przeznaczony dla uczniów klas IV-VIII, temat: Wiosna.
Powodzenia!
Justyna Chudy
Regulamin konkursu na haft matematyczny
- Organizatorem konkursu jest Szkoła Podstawowa nr 2 w Siewierzu.
- Konkurs skierowany jest do uczniów klas IV-VIII ze szkół Gminy Siewierz.
- Każdy uczestnik może zgłosić do konkursu jedną pracę.
- Cele konkursu:
- doskonalenie umiejętności manualnych
- rozwijanie wyobraźni
5. Zadanie konkursowe: wykonanie pracy w formacie maksymalnie A4, techniką haftu matematycznego.
Temat: Wiosna.
6. Termin dostarczenia prac do organizatora: 8 marca 2019r.
7. Prace z tyłu powinny być opatrzone metryczką:
Imię i nazwisko uczestnika: |
|
Klasa oraz szkoła, do której uczęszcza uczestnik |
|
Adres szkoły wraz z adresem mailowym |
|
Nazwisko nauczyciela-opiekuna |
|
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych mojego dziecka do celów konkursowych. Zakres zgody obejmuje publikację wyników na stronie internetowej organizatora oraz w Kurierze Siewierskim oraz publikację zdjęć pracy konkursowej. Podpis rodzica (opiekuna prawnego) …………………………………………………………………………… |
8. Wyniki konkursu ogłoszone będą na stronie internetowej organizatora, artykuł podsumowujący konkurs wysłany będzie do Kuriera Siewierskiego.
9. Prace konkursowe przechodzą na własność organizatora konkursu.
KONKURS RECYTATORSKI KLAS IV- VIII
18 stycznia 2019 r. w naszej szkole tradycyjnie odbył się Konkurs Recytatorski- „Poeci dla dzieci" zorganizowany przez nauczyciela języka polskiego- Anetę Bednarz.
Celem rywalizacji było:
• propagowanie piękna poezji;
• kształtowanie kultury żywego słowa oraz doskonalenie umiejętności recytatorskich;
• rozwijanie uzdolnień dzieci.
Do udziału zgłosili się przedstawiciele klas IV- VIII, którzy zaprezentowali swoje umiejętności recytatorskie.
Jury, w składzie: Justyna Chudy, Izabela Szczepańczyk i Aneta Bednarz, po wysłuchaniu prezentacji uczestników konkursu i wnikliwej analizie występów oceniło recytacje pod względem doboru repertuaru, interpretacji, opanowania pamięciowego tekstu i ogólnego wyrazu artystycznego i wyłoniło (zgodnie z regulaminem) laureatów:
I miejsce- Karen Gibałka - klasa VI
II miejsce- - Michalina Góral klasa V
III miejsce- Weronika Kozerska- klasa IV
Zajęcie I miejsca jest równoznaczne z zakwalifikowaniem się do udziału w Finale Miejsko – Gminnego Konkursu Recytatorskiego w Siewierzu.
Zwycięzcy konkursu otrzymają pamiątkowe dyplomy i nagrody książkowe ufundowane przez szkolną bibliotekę. Wszystkim serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Aneta Bednarz
Ratujemy i Uczymy Ratować
Od dziewięciu lat w naszej szkole odbywają się cykliczne zajęcia w ramach programu edukacyjnego „Ratujemy i Uczymy Ratować”. Inicjatorem programu jest Fundacja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Celem programu jest nie tylko wdrożenie wiedzy o udzielaniu pierwszej pomocy, ale przede wszystkim wykształcenie w dzieciach odwagi i chęci do pomagania drugiemu człowiekowi.
Pod okiem przeszkolonych nauczycieli nasi uczniowie uczą się, jak ocenić stan osoby poszkodowanej oraz wezwać pomoc, a także jak wykonać resuscytację krążeniowo-oddechową. Ćwiczą prowadzenie rozmowy telefonicznej ze służbami ratowniczymi, aby pomoc mogła przybyć jak najszybciej. Dzieci poznają ogniwa „łańcucha przeżycia” i wiedzą, że sukces, czyli uratowanie życia rannej osoby, zależy od siły najsłabszego ogniwa.
Ćwiczenia odbywają się na fantomach, które nieodpłatnie przekazała Fundacja WOŚP. Program skierowany jest do uczniów klas I-III, jednak w naszej placówce biorą w nim udział wszyscy uczniowie. Dzięki temu wdrożona wcześniej wiedza i pozyskane umiejętności są powtarzane i utrwalane.
Do tej pory nasi uczniowie nie znaleźli się w sytuacji, w której musieliby wykorzystać posiadaną wiedzę i umiejętności, aby ratować życie rannemu człowiekowi. Patrząc jednak na ich zaangażowanie i chęci, wierzymy, że w sytuacji zagrożenia życia postąpią tak, jak należy.
Aneta Tyburkiewicz,
Justyna Chudy
SPRAWOZDANIE Z KONKURSU NA PREZENTACJĘ MULTIMEDIALNĄ
PROMUJĄCĄ BEZPIECZEŃSTWO DZIECI I MŁODZIEŻY
W INTERNECIE ,,BEZPIECZNY INTERNET”
SKIEROWANY DO UCZNIÓW KLAS IV-VIII.
W dniach 25.01- 05.02.2019r. odbył się szkolny konkurs informatyczny o tematyce ,,Pozytywne i negatywne strony Internetu” dla uczniów klas IV –VIII. Ogółem brało udział w konkursie 16 uczniów.
Ocena prezentacji uwzględniała : kompozycję prezentacji, zgodność z tematem, oryginalność pomysłu, estetykę wykonania, czytelność/przejrzystość zamieszczonych informacji. Jury w składzie : Izabela Szczepańczyk, Paweł Korusiewicz wyłoniło następujących zwycięzców konkursu:
Julia Bujna
Michalina Góral
Maciej Śliż
Jakub Drukała
Wyżej wymienieni laureaci konkursu zostali nagrodzeni nagrodami książkowymi i drobnymi upominkami rzeczowymi.
Izabela Szczepańczyk. Paweł Korusiewicz
Dzień Bezpiecznego Internetu
5 lutego w całej Europie obchodzony był Dzień Bezpiecznego Internetu, zainicjowany przez Komisję Europejską w 2004 roku. Działania podejmowane w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu realizowane były pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy razem!”. Nadchodząca edycja Dnia Bezpiecznego Internetu zachęca wszystkich do aktywnego uczestnictwa w współtworzeniu twórczego i bezpiecznego środowiska online . Podczas obchodów DBI 2019 organizatorzy chcą podkreślić istotę współpracy pomiędzy różnymi sektorami przy wspieraniu pozytywnych zmian w sieci. Wszyscy powinniśmy angażować się w promowanie pozytywnych zastosowań internetu, promocję tolerancji oraz tworzenie kultury zrozumienia .
Szkolne obchody DBI w tym roku były realizowane poprzez wykonanie różnorodnych zadań. Przygotowane zostały tematyczne gazetki, na których zamieszczono materiał dotyczący bezpieczeństwa i zagrożeń w sieci. Na zajęciach komputerowych w klasach I–VIII odbyły się pogadanki, burze mózgów, scenki dotyczące bezpieczeństwa w Internecie w oparciu o scenariusze DBI. W klasach I – III wykorzystano materiały edukacyjne „Sieciak.pl-poznaj bezpieczny internet” oraz ,,Sieciaki.pl –Misja bezpieczny internet”, w klasach IV – VIII ,,Internet bez hejtu”. Przeprowadzono również konkurs na prezentację multimedialną promującą bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w Internecie ,,Bezpieczny Internet”.
Uczniowie dowiedzieli się, z jakimi zagrożeniami mogą spotkać się w sieci. Poznali zasady, którymi należy się kierować podczas surfowania w Internecie, gdzie uzyskać pomoc w razie niebezpieczeństwa. Przyswoili zasady kulturalnego zachowania w Internecie. Pod koniec zajęć uczniowie dyskutowali, dzielili się swoimi doświadczeniami, wyciągali wnioski.
W trosce o bezpieczeństwo korzystania z Internetu zapoznano dzieci i młodzież ze stronami internetowymi, na których można szukać informacji lub pomocy w razie nieprzewidzianych, niebezpiecznych sytuacji: www.dbi.pl, www.sieciaki.pl, www.dzieckowsieci.pl, www.bezpiecznyinternet.pl.
Akcja przebiegała sprawnie i zaangażowała wielu uczniów i nauczycieli w dyskusję
nt. „Bezpieczny Internet” oraz zainspirowała do dalszej pracy. Przeprowadzone zajęcia pozwoliły osiągnąć zamierzone cele, tj. uświadomiły uczniom zagrożenia czyhające na nich w Internecie oraz przybliżyły zachowanie metod działania osób o złych zamiarach. Nauczyły również umiejętności zachowania w sytuacjach ryzykownych, wykazały potrzebę stosowania zasad bezpieczeństwa w Internecie (ochrona danych, ograniczone zaufanie, ochrona sprzętu przed zagrożeniami, legalność oprogramowania). Uczestnicy poznali reguły stosowania netykiety.
Mimo iż systematycznie propagujemy działania na rzecz bezpiecznego korzystania
z Internetu podczas zajęć prowadzonych w pracowni komputerowej, jesteśmy przekonani, że w wyniku podjętych inicjatyw wzbogaciliśmy świadomość uczniów, iż decyzje podejmowane w świecie wirtualnym mają wpływ na ich realne życie. Mamy nadzieję, że nasi uczniowie unikną wielu niebezpieczeństw związanych z Internetem. Poprzez aktywny udział w zajęciach skłoniliśmy młodych internautów do refleksji nad problemem uzależnienia od życia w sieci. Wierzymy, że nasi uczniowie będą z głową surfować po zawiłościach internetowej pajęczyny.
Jak co roku bierzemy udział w Dniach Bezpiecznego Internetu
Nasze zgłoszone inicjatywy na dzień 5 Luty to:
- Przeprowadzenie lekcji informatyki w klasach I-VIII na temat związany z bezpieczeństwem w Internecie.
- Rozwiązywanie testów na platformie Quizizz z klasami IV-VIII o tematyce związanej z bezpieczeństwem w Internecie.
- Przygotowanie gazetki tematycznej.
- Zorganizowanie konkursu na najlepszą prezentacje multimedialną na temat: „Pozytywne i negatywne strony Internetu" dla klas IV-VIII
- Przeprowadzenie lekcji wychowawczych w klasach o tematyce związaną z Cyberprzemocą.
- Umieszczenie na stronie internetowej szkoły informacji o Dniu Bezpiecznego Internetu 2019.
- Umieszczenie linku do Internetowego kurs dla rodziców: Bezpiecznie Tu i Tam https://fundacja.orange.pl/kurs
REGULAMIN KONKURSU na PREZENTACJĘ MULIMEDIALNĄ
promującą bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w Internecie –
„Bezpieczny Internet”
Temat: „Pozytywne i negatywne strony Internetu"
Cele konkursu:
1. Propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.
2. Włączenie się w obchody Dnia Bezpiecznego Internetu.
3. Rozwijanie uzdolnień informatycznych.
Zasady konkursu
1. Konkurs skierowany jest do uczniów klas IV-VIII.
2. Prace powinny być wykonane samodzielnie (indywidualnie)) i zapisane w programie PowerPoint. Prezentacja powinna zawierać maksymalnie 10 slajdów.
3. Nazwa pliku powinna zawierać klasę i imię i nazwisko.
4. Zagadnienia, które powinna zawierać prezentacja:
a) pozytywne i negatywne strony Internetu (informacje, porady, ciekawostki)
b) linki do stron bezpośrednio zajmujących się tematyką bezpieczeństwa (pomoc, profilaktyka) w Internecie
Ocenie podlegać będzie:
a) kompozycja prezentacji,
b) zgodność z tematem,
c) oryginalność pomysłu,
d) estetyka wykonania,
e) czytelności/przejrzystości zamieszczonych informacji,
Czas trwania konkursu:
21 stycznia 2019 – 5 stycznia 2019 roku (Dzień Bezpiecznego Internetu)
Rozstrzygnięcie konkursu wpisane w obchody Dnia Bezpiecznego Internetu.
Organizatorzy:
Paweł Korusiewicz
Izabela Szczepańczyk
SPRAWOZDANIE Z KONKURSU NA PREZENTACJĘ MULTIMEDIALNĄ
PROMUJĄCĄ BEZPIECZEŃSTWO DZIECI I MŁODZIEŻY
W INTERNECIE ,,BEZPIECZNY INTERNET”
SKIEROWANY DO UCZNIÓW KLAS IV-VIII.
W dniach 25.01- 05.02.2019r. odbył się szkolny konkurs informatyczny o tematyce ,,Pozytywne i negatywne strony Internetu” dla uczniów klas IV –VIII. Ogółem brało udział w konkursie 16 uczniów.
Ocena prezentacji uwzględniała : kompozycję prezentacji, zgodność z tematem, oryginalność pomysłu, estetykę wykonania, czytelność/przejrzystość zamieszczonych informacji. Jury w składzie : Izabela Szczepańczyk, Paweł Korusiewicz wyłoniło następujących zwycięzców konkursu:
Julia Bujna
Michalina Góral
Maciej Śliż
Jakub Drukała
Wyżej wymienieni laureaci konkursu zostali nagrodzeni nagrodami książkowymi i drobnymi upominkami rzeczowymi.
Izabela Szczepańczyk. Paweł Korusiewicz
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2 ZAGRAŁA Z WOŚP
Nasza szkoła, kolejny już rok z rzędu, zagrała z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy! 13 stycznia 2019r. spotkaliśmy się na siewierskim rynku by wesprzeć akcję Jurka Owsiaka. Tegoroczny finał grał dla najmłodszych na zakup sprzętu dla specjalistycznych szpitali dziecięcych.
Uczniowie naszej szkoły zagrzewali do zbiórki pieniędzy na ten szczytny cel swoim występem wokalnym. Na początek pastorałkę "Od serca do ucha" zaśpiewali uczniowie klas I - III. Następnie uczennice klasy IV - Lena Sobisz, Julia Bujna i Natalia Peterek - odśpiewały "Muzyczne echo Warszawy". Na zakończenie z piosenką "Kocham Wolność" Chłopców z Placu Broni wystąpił Maks Pasternak, uczeń klasy V.
27. fianł WOŚP pokazał nam, że pomaganie jest dziecinnie proste! Cieszymy się, że i my mogliśmy zaznaczyć w nim swój udział!
Zapraszamy do obejrzenia relacji z naszego występu.
Beata Pieprzyk
SZKOLNY KONKURS RECYTATORSKI
O TEMATYCE BOŻONARODZENIOWEJ
Jak co roku w okresie bożonarodzeniowym 20 grudnia 2018 r. odbył się SZKOLNY KONKURS RECYTATORSKI O TEMATYCE BOŻONARODZENIOWEJ.
W konkursie wzięło udział 21 uczestników z oddziału przedszkolnego i klas I-III. Dzieci zachwyciły nie tylko piękną recytacją, ale także zdolnością zapamiętania bardzo długich wierszy oraz doborem strojów i rekwizytów. W czasie obrad jury uczniowie zgromadzeni na korytarzu śpiewali kolędy, wprowadzając wszystkich w nastrój Bożego Narodzenia. Dzieci recytacją wybranych wierszy dostarczyły wiele radości, refleksji, zadumy, a nawet wzruszeń.
Jury w składzie Aneta Tyburkiewicz – przewodnicząca, Izabela Szczepańczyk, i Magdalena Drezler po burzliwych naradach przyznało następujące miejsca:
Kategoria: przedszkolna:
I miejsce – Anna Gębala
II miejsce – Wojciech Musiałek
III miejsce – Szymon Szatan
Kategoria klas I-III:
I miejsce – Piotr Gębala
II miejsce – Nina Bujna
III miejsce – Klaudia Cembala
Wyróżnienia: Nela Dorobisz i Katarzyna Skrzypiec
Zwycięzcy otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz nagrody książkowe uzyskane w formie rabatu z kiermaszu szkolnego. Każdy uczestnik otrzymał dyplom oraz słodki upominek.
Laureaci konkursu mogli ponownie zaprezentować swoją recytację podczas spotkania wigilijnego 21 grudnia.
Organizator Barbara Pawińska
Szkolny konkurs plastyczny dla uczniów klas I – III
pod hasłem „Moja zakładka do książki”
W grudniu został zorganizowany w naszej szkole konkurs plastyczny
dla uczniów klas I – III pod hasłem „Moja zakładka do książki”. Konkurs odbył się w ramach programu „Rozwój czytelnictwa w Szkole Podstawowej nr 2 w Siewierzu”. Głównym celem tego konkursu było promowanie czytelnictwa oraz rozbudzanie wśród uczniów świadomości poszanowania książek.
Spośród otrzymanych prac jury wyłoniło 6 najciekawszych.
Oto zwycięzcy konkursu:
I miejsce – Nela Dorobisz (kl. II);
II miejsce – Piotr Gębala (kl. I);
III miejsce – Nina Bujna (kl. I)
Wyróżnienia: Marysia Przemyk (kl. I), Klaudia Cembala (kl. II), Aleksandra Chwastek (kl. I).
Gratulujemy!
Organizator: Joanna Żołądź
Z okazji zbliżających się świąt Bożego Narodzenia - wtorek 18 grudnia - był wyjątkowo magiczny i inny niż wszystkie pozostałe. W tym właśnie dniu, po raz kolejny już spotkaliśmy się, by przeżywać wraz z przyjaciółmi naszej szkoły narodziny Dzieciątka Jezus. Zaszczyciło nas swoją obecnością wielu gości, w tym Wicestarosta Będziński – Pan Dariusz Waluszczyk. Tegorocznym jasełkom przyświecała idea wspólnego kolędowania „Od serca do ucha…”, jak głosi tytuł bożonarodzeniowej pastorałki.
W tym roku przedstawienie jasełkowe wraz z dekoracjami przygotowali rodzice naszych uczniów, którzy odegrali główne role. Miło nam było zobaczyć na scenie naszych absolwentów, którzy także z ochotą wystąpili w murach naszej szkoły. Mieliśmy przyjemność kolędować wraz z seniorami z ulicy Długiej, a w zasadzie seniorkami, czyli babciami naszych milusińskich oraz posłuchać chwytającego za serce koncertu kolęd Koła Gospodyń Wiejskich z Gołuchowic. Oczywiście nie obyłoby się bez występu naszej zdolnej młodzieży, gdyż każda klasa oraz oddziały przedszkolne, przygotowały bożonarodzeniowy utwór. Zaprezentowaliśmy talenty muzyczno – taneczne oraz oratorskie. Nauczyciele oraz pracownicy szkoły, ku zaskoczeniu wszystkich, także zakolędowali Małemu Jezuskowi i odśpiewali kolędę „W żłobie leży”. Mieliśmy także niespodziewanego gościa, a był nim sam Święty Mikołaj. Przygotował słodkie podarki dla wszystkich grzecznych dzieci i dorosłych.
Na zakończenie naszej akademii głos zabrała Pani Dyrektor Joanna Górnisiewicz. Złożyła słowa podziękowania za przygotowanie tego obwieszczającego dobrą nowinę przedstawienia, w szczególności rodzicom, uczniom ale i każdemu kto uświetnił to tegoroczne wydarzenie. Podkreśliła, iż zaangażowanie tych wszystkich osób w każdą uroczystość, która ma miejsce w naszej szkole, jest nieocenione. Złożyła także wszystkim świąteczno – noworoczne życzenia.
Powinszowania bożonarodzeniowe wszystkim zebranym złożył także Pan Wicestarosta Będziński Dariusz Waluszczyk, który wyraził podziw dla umiejętności naszych uczniów oraz przyznał, iż hala sportowa , w której właśnie się znajdujemy jest idealnym miejscem do takich spotkań. Swoją wypowiedź zakończył, mówiąc, iż to miejsce „nam się po prostu należało…”. Co udowadniamy każdorazowo podczas takich właśnie uroczystości.
Po całej gali Rada Rodziców zaprosiła wszystkich na poczęstunek specjalnie na tę okazję przez nich przygotowany, którym to był barszcz czerwony z pasztecikami oraz własne słodkie wypieki. Wszyscy przybyli mogli także zakupić ozdoby świąteczne oraz słodkości na kiermaszu przygotowanym przez rodziców.
Z bólem serca, ale w iście dobrym nastroju rozeszliśmy się do naszych domów, by wraz z domownikami kontynuować przygotowania do świąt Bożego Narodzenia.
Beata Pieprzyk
BICIE REKORDU POLSKI W KOLOROWANIU OBRAZKA
18 grudnia bieżącego roku nasza szkoła przystąpiła do akcji, która na celu miała ustanowienie bicia rekordu Polski w jednoczesnym kolorowaniu obrazka. Akcję „Ze Sznupkiem bezpieczni w drodze” organizuje Centrum Rozwoju Lokalnego z Zawiercia we współpracy z Komendą Wojewódzką Policji w Katowicach. Dzięki temu przedsięwzięciu uczniowie klas I – III oraz przedszkolaki dowiedzieli się jak bezpiecznie zachować się na drodze. Obrazek, który mieli za zadanie pokolorować przedstawiał pieska Sznupka – pluszową maskotkę policji. Nad poprawnością całej akcji czuwała Pani Lidia Lubińska.
Przygotowania do bicia rekordu Polski dzieci rozpoczęły już kilka dni wcześniej, gdyż zostały poproszone o przygotowanie sobie niezbędnych akcesoriów do kolorowania, czyli kompletu kredek, temperówki oraz gumki. Tuż przed 10.00 zebraliśmy się pod salą gimnastyczną i rozpoczęliśmy akcję przydzielając każdemu uczestnikowi jego indywidualny numerek, który zapisany został na jego prawej dłoni. Każde dziecko otrzymało kolorowankę z wizerunkiem Sznupka w formacie A4. Ze zniecierpliwieniem czekaliśmy aż wybije godzina 10.00, kiedy to zaczęliśmy nasze kolorowanie. Sześćdziesięcioro troje dzieci z naszej szkoły przyczyniło się do ogólnopolskiego bicia rekordu w kolorowaniu obrazka. Cała akcja trwała około 14 minut. Zapraszamy do obejrzenia relacji filmowej.
Beata Pieprzyk
PASOWANIE NA CZYTELNIKA BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
10 grudnia 2018 roku odbyło się pasowanie na czytelnika biblioteki szkolnej uczniów klasy pierwszej. Głównym celem uroczystości było zachęcenie najmłodszych czytelników do czytania książek i korzystania ze zbiorów biblioteki. Zanim jednak uczniowie złożyli przyrzeczenie, obejrzeli przedstawienie przygotowanie przez uczestników kółka teatralnego prowadzonego przez nauczyciela języka polskiego Panią Anetę Bednarz. Starsze koleżanki wcieliły się w role popularnych przedstawicieli świata baśni m.in. w Kota w butach, Shreka i Czerwonego Kapturka. Po obejrzeniu przedstawienia uczniowie odgadywali zagadki, które sprawdzały ich znajomość baśni i bajek. Następnie skupione i poważne pierwszaki w obecności pani dyrektor Joanny Górnisiewicz przyrzekły, że będą kochać i szanować książki, korzystać z ich mądrości i sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika. Po przyrzeczeniu nastąpiło uroczyste pasowanie, którego dokonała Królowa Książek. Na zakończenie uroczystości bibliotekarka Pani Barbara Pawińska pogratulowała wszystkim uczniom i życzyła wspaniałych przygód w świecie książek. Wręczyła też pamiątkowe dyplomy oraz zakładki.
Mamy nadzieję, że od tej pory każdy pierwszak będzie często odwiedzał bibliotekę i rozbudzi w sobie potrzebę czytania.
Barbara Pawińska
Wycieczka na warsztaty geograficzne na Wydział Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego
4 grudnia uczniowie klas V - VIII wraz z opiekunkami wybrali się na wycieczkę edukacyjną na WNoZ Uniwersytetu Śląskiego w Sosnowcu. Celem naszego wyjazdu była popularna „Żyleta” – ponaddwudziestopiętrowy budynek wydziału, na którym wiedzę zdobywają przyszli geolodzyi geografowie, gdzie cyklicznie odbywają się warsztaty dla dzieci i młodzieży.
Przed budynkiem powitał nas 14 metrowy tyranozaur – wierna kopia żyjącego 67 milionów lat temu dinozaura. Po wejściu do środka spotkaliśmy jeszcze trzech jego kuzynów: triceratopsa (9 m długości) oraz znacznie mniejszego, ale wiele starszego (220 mln lat) celofyza.
Nasza trzydziestoosobowa grupa podzielona została na dwie kategorie wiekowe. Klasa V i VI uczestniczyła w dwóch warsztatach: „Opowieści w skałach zaklęte” oraz „Poznajemy ekosystemy”. Uczniowie pracowali w małych grupach, rozpoznawali skały, poznawali ich zastosowanie
i występowanie, mogli dotknąć, powąchać i posmakować wszystkie eksponaty, dowiedzieli się w jaki sposób powstały skały. W drugiej części przenieśli się w środowisko przyrodnicze tundry, tajgi, pustyni, lasów równikowych i ekosystemów trawiastych. Za pomocą różnorakich środków i metod aktywizujących poznawali zwierzęta, rośliny oraz ich warunki życia w różnych częściach świata.
Starsi uczniowie: siódmo- i ósmoklasiści brali udział w zajęciach: „Skała – nośnik informacji” oraz „Organizmy w czasie geologicznym – skamieniałości”. W niewielkich grupach poznawali podstawową klasyfikację skał, nabywali umiejętności rozpoznawania skał w kolekcji składającej się
z ok. 20 okazów, pracowali z tabelą stratygraficzną i okazami skamieniałości.
Po zajęciach warsztatowych zwiedzaliśmy ekspozycje stałe Muzeum WNoZ. Najpiękniejsza dla wszystkich okazała się kolekcja skał i minerałów, składająca się z kilku tysięcy eksponatów. Podziwialiśmy barwne minerały, skały wszystkich typów, w specjalnej ciemni – skały fosforyzujące. Zajrzeliśmy do gabinetu mineraloga oraz podziwialiśmy zbiór ponad tysiąca skamieniałości z ogromnymi kłami i zębami mamuta. W osobnej sali, która obrazuje obecny stan wiedzy naukowej na temat ewolucji człowieka, mogliśmy porównać rysunki, czaszki oraz odtworzone postaci naszych przodków. Przed budynkiem wydziału zajrzeliśmy również do ogródka meteorologicznego.
Zajęcia na uniwersytecie były bardzo ciekawą lekcją geografii i na pewno pozostaną długo
w pamięci uczniów. Już wiemy, że warto pojechać tam kolejny raz!
Katarzyna Maciążek
LOGOPEDYCZNY KONKURS RECYTATORSKI „TRZESZCZĄCE WIERSZYKI”
Dnia 03.12.2018 r. w Szkole Podstawowej nr 2 w Siewierzu odbył się Logopedyczny Konkurs Recytatorski pt. „Trzeszczące wierszyki”.
Konkurs adresowany był do uczniów klas I-III oraz IV-VIII.
Jego celem było kształtowanie umiejętności językowych, promowanie pięknej wymowy oraz sztuki recytacji wierszy. Zadaniem każdego uczestnika było przedstawienie jednego utworu bogatego w słowa niełatwe do wyrecytowania, w słowa "łamiące język", utworu, który w dowcipny i zabawny sposób pozwolił doskonalić język, wzbogacił wymowę i słownictwo.
Ocenie podlegało: dobór tekstu i jego pamięciowe opanowanie, interpretacja tekstu, kultura słowa oraz ogólny wyraz artystyczny. Występ był dla niektórych uczniów pierwszym kontaktem z szerszym gronem słuchaczy oraz próbą przełamania bariery komunikacyjnej. Wszyscy poradzili sobie z tym zadaniem znakomicie.
Po przesłuchaniu uczestników konkursu jury w składzie: Aneta Bednarz – przewodnicząca, Izabela Szczepańczyk, Urszula Szymiec oraz przedstawiciele uczniów miało nie lada kłopot z wyłonieniem finalistów. Po dłuższej przerwie i burzliwych obradach werdykt został podjęty.
Kategoria klas I-III:
I miejsce zajęli - Katarzyna Skrzypiec kl. III i Adam Molendowski kl. I
II miejsce – Nela Dorobisz kl. II
III miejsce – Sebastian Leszczyński kl. I
Kategoria kl. IV-VIII
I miejsce – Karen Gibałka kl. VI
II miejsce – Michalina Góral kl. V
III miejsce – Weronika Kozerska kl. IV i Patryk Rzepkowski kl. VII
Wszyscy uczestnicy zostali nagrodzeni gromkimi oklaskami i drobnymi upominkami. Laureaci otrzymali dyplomy uznania i nagrody książkowe ..
Spośród 22 uczestników konkursu 8 przyznano nagrody i dyplomy,14 uczniom drobne upominki i słodycze. Wszystkim uczestnikom gratulujemy odwagi i wytrwałości w "łamaniu języka".
Organizatorzy: Aneta Tyburkiewicz i Barbara Pawińska
30 listopada w naszej szkole odbyło się profilaktyczne przedstawienie teatralne
dla klas IV-VIII pt. „Moja historia” w wykonaniu aktorów teatru Kurtyna z Krakowa.
„Moja historia” jest spektaklem poruszającym ciągle aktualne problemy w procesie budowania poczucia własnej wartości młodych, kilkunastoletnich ludzi, którzy poddani naturalnej presji środowiska próbują radzić sobie z problemami dojrzewania. Wymogi współczesności i radykalnie zwiększające się tempo życia społecznego stają się dla wielu z nich pułapkami, w których tracąc poczucie własnej tożsamości i podmiotowości, zaprzepaszczają szanse na prawidłowy rozwój i wchodzą na niebezpieczną ścieżkę kompensowania używkami i uzależnieniami niezrealizowanej potrzeby akceptacji.
Motywem przewodnim tej pełnej uroczego humoru komedii sytuacyjnej jest nie tylko opisywanie skutków tego niepokojącego procesu. Twórcy przedstawienia skupiają się przede wszystkim na prezentacji mechanizmów i procesów, będących zalążkiem w powstawaniu problemów i zagrożeń dotykających młodych ludzi, oraz na promowaniu postaw aktywnych, dynamicznie radzących sobie z przeciwnościami. Główny bohater spektaklu podejmuje wyzwania i zaczyna dążyć do realizacji słusznych celów w świecie realnym, akceptując stawiane wyzwania i pracowicie odbudowując poczucie swojej tożsamości i miejsce w grupie życzliwych mu: rodziców, nauczycieli, przyjaciół.
Pedagog szkolny
Izabela Szczepańczyk