W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła po raz kolejny przystąpiła do realizacji kampanii ,,Zachowaj Trzeźwy Umysł”.
Hasłem tegorocznej kampanii jest Autoportret . Zadziwiam siebie, gdy siebie poznaję- czyli o budowie poczucia własnej wartości.
CELE GŁÓWNE KAMPANII
- Wspieranie budowy poczucia własnej wartości.
- Nauka samooceny, doskonalenie umiejętności pozytywnego myślenia.
- Wspieranie pozytywnych wyborów życiowych dzieci i młodzieży.
- Ograniczanie podejmowania przez dzieci i młodzież zachowań ryzykownych.
- Wspieranie działalności wychowawczej szkół i placówek oświatowych w zakresie nowoczesnej edukacji prozdrowotnej (alkohol, papierosy, dopalacze, nowe narkotyki) poprzez prowadzenie zajęć profilaktycznych, spotkań, konkursów.
- Kształtowanie u dzieci i młodzieży postaw sprzyjających ich rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: umiejętność budowania relacji z otoczeniem, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza,kreatywność,przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz pracy zespołowej.
- Przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym.
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych.
- niedojrzałość emocjonalną - niską samoocenę, wynikającą z doświadczeń dzieciństwa i młodości, takich jak fizyczne, seksualne i emocjonalne nadużycia; zaniedbywania ze strony opiekunów; trudności szkolne, lęki społeczne oraz poczucie winy związane z niemożnością sprostania wymaganiom własnym i innych, znaczących osób;
- brak odporności na stres i cierpienie – osoby, które od wczesnego dzieciństwa podlegały chronicznemu przeciążeniu stresem nie wytworzyły konstruktywnych form radzenia sobie z napięciem psychicznym;
- negatywne przekonania na swój temat – pierwotnym źródłem wiedzy o nas samych są nasi rodzice, opiekunowie i wychowawcy. Młodzi ludzie, którzy uzależnili się od narkotyków, już wcześniej uwierzyli w prawdziwość swego obrazu odbitego w krzywym zwierciadle nieracjonalnych i zaburzonych opinii opiekunów;
- niedostatek umiejętności interpersonalnych – osobom tym brakuje dostatecznych wzorców budowania pozytywnych kontaktów międzyludzkich. Pojawia się w nich poczucie samotności i wyobcowania, a odpowiedzią na tę sytuację staje się kontakt z narkotykami i innymi substancjami psychoaktywnymi.
CELE DODATKOWE KAMPANII
ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE
AUTOPORTRET. Zadziwiam siebie, gdy siebie poznaję! – czyli o budowie poczucia własnej wartości
JAK ZMNIEJSZYĆ RYZYKO?
Do czynników osobowościowych, zwiększających ryzyko uzależnienia można zaliczyć :brak stabilności emocjonalnej, objawy neurotyczne, poczucie zagrożenia, brak zdolności do wysiłku i umiejętności rozwiązywania problemów, niski poziom tolerancji na frustrację, obniżone poczucie własnej wartości, silną potrzebę samorealizacji, niski poziom uspołecznienia i odpowiedzialności, obniżony poziom wartości i sensu życia, poszukiwanie wolności, zaspakajanie potrzeb poznawczych, kryzysy egzystencjonalne, reakcje ucieczkowe.
W kontekście powyższych stwierdzeń zasadnym jest skierowanie uwagi, przy podejmowaniu działań profilaktycznych, na kwestię budowy poczucia własnej wartości w dziecku i pracy nad jego adekwatną samooceną, jako czynników chroniących przed sięganiem po substancje psychoaktywne. Poczucie własnej wartości ma umocnić młodego człowieka, pomóc w podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji i chronić dziecko, gdy zaczyna odkrywać świat.
Pierwszymi i najbardziej znaczącymi osobami mającymi wpływa na kształtowanie się poczucia własnej wartości w dziecku są jego rodzice. Wsparciem powinny być inne osoby bliskie dziecku a także nauczyciele. Rola tych ostatnich jest tym ważniejsza, im bardziej niewydolni wychowawczo są rodzice. Zdaniem N. Brandena dla wielu dzieci, szkoła staje się „drugą szansą” na ukształtowanie się w nich zdrowego poczucia własnej wartości.