Drukuj

Wycieczka do Kopalni Soli w Wieliczce i Krakowa.

23 marca 2017 r. uczniowie z klas I-V wybrali się na wycieczkę do Kopalni Soli „Wieliczka” i  Krakowa. Najpierw zwiedzaliśmy niezwykłe solne podziemia, by poznać historię wielickiej kopalni. Zwiedzanie z przewodnikiem kopalni rozpoczęliśmy  od szybu Daniłowicza .Pierwsza komora na poziomie I zadedykowana została Mikołajowi Kopernikowi, który był w kopalni prawdopodobnie w 1493 r. stając się w ten sposób pierwszym wybitnym jej gościem turystą, bo po nim odwiedzili to miejsce między innymi Wolfgang Goethe, Dmitrij Mendelejew, Karol Wojtyła, Bill Clinton. W komorze widoczne są drewniane podpory mające neutralizować siłę naporu skał, a dzięki soli jaką przesiąkły są one w znakomitym stanie konserwacji. Bardzo ciekawą jest komora Spalone, w której wieki temu wybuchł pożar i zniszczył wszystkie drewniane umocnienia. W komorze tej przedstawione są dawne sposoby sprawdzania ryzyka zawalenia się komór czy ulatniania się gazu za pomocą tak zwanych „świadków”, tj. drewnianych filarów pod naporem zginających się aż do złamania, oraz „ kających się”, czyli robotników mających wypalać gaz gromadzący się w szczelinach sufitów poszczególnych komór.

Pomiędzy poziomem II wyższym i niższym, pod ziemią leży zachwycająca kaplica św. Kingi. Została wykuta w 1896 r. w miejscu zajętym przez ogromny blok zielonej soli, a w przeciągu całego XX w. wyposażona w sprzęt wykonany wyłącznie z soli.Stoi tu solny pomnik Jana Pawła II.

Następnie wpadliśmy w zadumę słysząc kompozycję Fryderyka Chopina towarzyszącą świetlnemu spektaklowi nad brzegiem jednego z solankowych jezior. Później udaliśmy się do podziemnej restauracji , gdzie zjedliśmy smaczny obiad .Naszą wędrówka skończyła się wyjazdem prawdziwą górniczą windą na powierzchnię.

Choć pogoda nas nie rozpieszczała udaliśmy się do Krakowa. Tam odwiedziliśmy Smoczą Jamę, pospacerowaliśmy po Rynku Głównym i Sukiennicach oraz podziwialiśmy  wnętrze  Kościoła Mariackiego ze wspaniałym ołtarzem Wita Stwosza.

Pełni wrażeń wróciliśmy do domu.

Izabela Szczepańczyk

Akcje w których uczestniczymy

Copyright © 2024 Szkoła Podstawowa nr 2 w Siewierzu. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.