Drukuj

Wnioski do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 

 

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.

 

Jako szkoła oraz oddziały przedszkolne złożyliśmy w tym roku szkolnym 2 wnioski do tego programu, dzięki czemu możliwe będzie doposażenie biblioteki szkolnej w nowości wydawnicze i brakujące pozycje lekturowe. W trakcie realizacji projektu biblioteka szkolna przeprowadzi liczne akcje promujące czytelnictwo, konkursy oraz we współpracy z wychowawcami każda klasa weźmie udział w projekcie czytelniczym. 

Program pozwala sfinansować zakup książek dla placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych, w tym zakupy lektur szkolnych i nagród dla uczniów. W szkołach przewidziano także dofinansowanie na zakup elementów wyposażenia do biblioteki oraz realizację działań promujących czytelnictwo.

O dofinansowanie dla bibliotek szkolnych oraz przedszkoli mogą starać się organy prowadzące, a wysokość wsparcia finansowego  zależna jest od liczby dzieci/uczniów w określonej placówce (szkole lub przedszkolu). Wnioski składają dyrektorzy placówek uprawnionych do udziału w projekcie do organów prowadzących.

 

Program składa się z 3 priorytetów, które realizuje MEiNza pośrednictwem Biblioteki Narodowej i Instytutu Książki. Nasza szkoła będzie prowadzić działania w ramach priorytetu 3:

 

Rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych zarówno dla szkoły jak i przedszkola.

 

 CELE PROGRAMU

 

Cel główny – Priorytet 3:

 

Uatrakcyjnienie księgozbiorów bibliotek szkolnych i pedagogicznych oraz wzmocnienie potencjału i roli bibliotek szkolnych i pedagogicznych.

 

 Cele szczegółowe:    

 

Zwiększenie atrakcyjności oferty bibliotek szkolnych i pedagogicznych przez zwiększenie udziału nowości wydawniczych w zbiorach bibliotek;

Wzrost dostępności książek w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych;

Rozwój współpracy pomiędzy szkołami a bibliotekami publicznymi i bibliotekami pedagogicznymi.

FORMY REALIZACJI PROGRAMU

 

Zakup nowości wydawniczych (książek niebędących podręcznikami) w celu wzbogacenia zasobów biblioteki szkolnej o pozycje pozostające w sferze zainteresowania uczniów i jednocześnie służące realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego;

Popularyzowanie regularnego czytelnictwa wśród uczniów – także w okresie ferii letnich i zimowych;

Współpraca bibliotek szkolnych z bibliotekami publicznymi oraz bibliotekami pedagogicznymi w celu lepszej realizacji zadań tych instytucji, m.in. poprzez organizowanie wydarzeń czytelniczych;

Zakup książek w celu wzbogacenia zasobów biblioteki pedagogicznej o pozycje będące przedmiotem zainteresowania nauczycieli, w szczególności z zakresu literatury pedagogicznej i metodycznej, wspierającej promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.