Strona główna

Drukuj

Witajcie moi drodzy Uczniowie,

dzisiejsza lekcja jest nieco historyczna, ale z drugiej strony bardzo współczesna. Zaraz się o tym przekonacie.

Spróbujcie sobie samodzielnie odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego czasem dochodzi do rywalizacji między rodzeństwem? Jeśli już wiemy, to przejdźmy do tekstu Grażyny Bąkiewicz „Mówcie mi Bezprym”, który mamy w podręczniku na stronie 178. Czytając, zwróćcie uwagę na język, którym ten tekst został napisany i to, czym on się charakteryzuje.

Następnie spośród podanych przeze mnie cech charakteru wybierzcie te, które pasują do konkretnego bohatera. Jeśli nie znacie znaczenia któregoś z wyrazów, proszę, zajrzyjcie do słownika.

ambitny, bojaźliwy, cyniczny, dziecinny, energiczny, fałszywy, gwałtowny, honorowy, irytujący, jowialny, kłótliwy, lekceważący, łagodny, mściwy, natrętny, opanowany, powściągliwy, rozumny, skupiony, tchórzliwy, uparty, wrażliwy, zapamiętały

Bezprym

Mieszko Lambert

   

Teraz spróbujcie w kilku zdaniach opisać uczucia braci na podstawie sytuacji przedstawionej w tekście. Wykorzystajcie sformułowania i porównania, które Wam tutaj podaję.

- krew pulsowała w jego żyłach,

- coś go dławiło w gardle,

- trzymał nerwy na wodzy,

- złość w nim buzowała,

- oblał go zimny pot,

- natrętny jak mucha,

- trząsł się ze strachu jak osika,

- zbladł jak ściana,

- serce waliło jak młot,

- nogi miał jak z waty.

 

 

I już ostatnie zadanie, zastanówcie się nad tym,

- Jakie powinny być wzajemne relacje rodzeństwa?

- Co sprawia, że niekiedy psują się więzi łączące rodzeństwo?

- Jakie czynniki gwarantują dobre relacje między rodzeństwem?

- Jak naprawić zerwane więzi między dziećmi?

 

 

Pozdrawiam Was ciepło

Renata Chmielowska