Witajcie moi drodzy Uczniowie,
dzisiejsza lekcja jest nieco historyczna, ale z drugiej strony bardzo współczesna. Zaraz się o tym przekonacie.
Spróbujcie sobie samodzielnie odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego czasem dochodzi do rywalizacji między rodzeństwem? Jeśli już wiemy, to przejdźmy do tekstu Grażyny Bąkiewicz „Mówcie mi Bezprym”, który mamy w podręczniku na stronie 178. Czytając, zwróćcie uwagę na język, którym ten tekst został napisany i to, czym on się charakteryzuje.
Następnie spośród podanych przeze mnie cech charakteru wybierzcie te, które pasują do konkretnego bohatera. Jeśli nie znacie znaczenia któregoś z wyrazów, proszę, zajrzyjcie do słownika.
ambitny, bojaźliwy, cyniczny, dziecinny, energiczny, fałszywy, gwałtowny, honorowy, irytujący, jowialny, kłótliwy, lekceważący, łagodny, mściwy, natrętny, opanowany, powściągliwy, rozumny, skupiony, tchórzliwy, uparty, wrażliwy, zapamiętały
Bezprym |
Mieszko Lambert |
Teraz spróbujcie w kilku zdaniach opisać uczucia braci na podstawie sytuacji przedstawionej w tekście. Wykorzystajcie sformułowania i porównania, które Wam tutaj podaję.
- krew pulsowała w jego żyłach,
- coś go dławiło w gardle,
- trzymał nerwy na wodzy,
- złość w nim buzowała,
- oblał go zimny pot,
- natrętny jak mucha,
- trząsł się ze strachu jak osika,
- zbladł jak ściana,
- serce waliło jak młot,
- nogi miał jak z waty.
I już ostatnie zadanie, zastanówcie się nad tym,
- Jakie powinny być wzajemne relacje rodzeństwa?
- Co sprawia, że niekiedy psują się więzi łączące rodzeństwo?
- Jakie czynniki gwarantują dobre relacje między rodzeństwem?
- Jak naprawić zerwane więzi między dziećmi?
Pozdrawiam Was ciepło
Renata Chmielowska