Witajcie moi Drodzy
Dzisiaj przeniesiemy się w świat baśni – znacie je już z klas młodszych. Przeczytajcie sobie tekst ze str. 201 z podręcznika, a następnie narysujcie sobie w zeszycie tabelkę, którą uzupełnicie
Bohaterki |
Cecha charakteru |
Wyraz przeciwstawny |
Wyraz bliskoznaczny |
macocha |
|||
złe siostry |
|||
Kopciuszek |
Teraz zapiszcie sobie w zeszycie wniosek, który również sami postarajcie się uzupełnić. (W razie jakichkolwiek pytań zawsze możecie do mnie napisać maila – na pewno Wam odpiszę.)
W baśniach obok bohatera pozytywnego występuje bohater ……………….. . Bohater pozytywny to postać, która ma same ……………….., zaś u bohatera negatywnego widzimy same …………….. . Podsumowując, w baśniach bohaterowie są ukazani na zasadzie przeciwieństw, czyli kontrastu.
Proszę, abyście narysowali sobie w zeszytach trzy niezwykłe elementy z tejże baśni. Niech to będą:
- magiczny przedmiot,
- fantastyczna postać,
-nieprawdopodobne zdarzenie.
Następnie napiszcie sobie wniosek, który samodzielnie uzupełnicie.
Narysowałam/narysowałem trzy niezwykłe elementy, które pojawiły się w baśni „Kopciuszek”. Są to postać - …………………, przedmiot - …………………………, wydarzenie - ……………………. . Uważam, że te elementy są fantastyczne, ponieważ ……………………… .
Określcie
Czas wydarzeń –
Miejsce wydarzeń -
Napiszcie sobie ramowy plan wydarzeń tej baśni.
Przepiszcie sobie również nową wiadomość dotyczącą baśni ze str. 206.
Szykowna osoba/rzecz – osoba lub rzecz modna, elegancka
Coś raduje nasze oko/nie możemy od niej oderwać oczu – patrzeć na coś z przyjemnością
komplementować – uprzejmie chwalić czyjś wygląd, zachowanie, umiejętności
Ubrania leżą jak ulał – są dobrze dopasowane, w sam raz
Obrzucać szyderstwami – wyśmiewać się z kogoś, mówić wiele pogardliwych, drwiących słów
Pozdrawiam Was serdecznie
Renata Chmielowska