Drukuj

Wyjść poza schemat – utartych stereotypów, naszej wygody, obojętności, braku odwagi. Wyjść poza schemat – niekorzystania z pomocy dorosłych: rodziców, nauczycieli, pedagoga, policjanta. Wyjść poza schemat trzeba, jeżeli chcemy skutecznie przeciwstawić się przemocy, także coraz częstszej cyberprzemocy. Brak naszej reakcji, przyzwolenie na krzywdzenie siebie lub innych, na wykluczenie z rówieśniczej czy środowiskowej grupy poprzez obraźliwe e – maile i SMS - y, publikowanie ośmieszających  informacji i zdjęć, czy podszywanie się pod inną osobę w sieci rozzuchwala sprawców i powoduje ich kolejne ataki.

Niestety, w ten sposób często udaje im się zastraszyć i osaczyć pokrzywdzoną osobę, a nawet doprowadzić ją do dramatycznych decyzji.

Celem spektaklu „Wyjść poza schemat”, który 16 listopada 2017 r. obejrzeli uczniowie klas IV-VII naszej szkoły, było uświadomienie im niszczącego wpływu agresywnych zachowań na psychikę, negatywnych konsekwencji  przemocy i wykluczenia z grupy na kształtowanie osobowości młodzieży, a także aktywizacja młodych widzów, wzbudzenie ich reakcji na przedstawione zdarzenia oraz uświadomienie, że każdy z nich lub osoba im bliska może stać się celem podobnych przestępczych ataków. Przedstawienie i podsumowująca je prelekcja wskazały młodzieży konkretne sposoby reagowania na cyberprzemoc, ale także prowokowały do poszukiwania własnych rozwiązań, do zadania sobie pytań: Czy cyberagresja dotyczy także mnie? Czy mogę być wobec niej obojętny? Co w walce z przemocą w sieci zależy ode mnie?

 Natomiast uczniowie klas młodszych  I-III oraz starsza grupa przedszkola w tym samym dniu obejrzało przedstawienie pt,, W krainie bajtów”. Jest to satyryczna opowieść o dziecku, które odchodząc od klawiatury, od razu zasiadało przed ekranem telewizorem. Lub na odwrót.

Aż pewnego dnia obudziło się w wygenerowanej przez komputer wirtualnej rzeczywistości, świecie niezbyt przyjemnym, zaludnionym przez mało przyjaźnie nastawione postacie: Złodzieja Czasu, Wirusy, Natrętów Reklamowych i tajemniczego Sieciowego Potwora. Na dodatek nasz bohater czuje, że powoli staje się robotem i przestraszony uznaje, że czas wracać do domu. Żeby tego dokonać czeka go trudna praca - musi nauczyć się jak wykorzystywać nowe media z pożytkiem oraz poradzić sobie z przejawami agresji i bezkrytycznym przejmowaniem negatywnych wzorców osobowych. Uczy się także jak bezpiecznie posługiwać się internetem i unikać pułapek, które czekają na nierozsądnego użytkownika sieci.

                                                                                                                                                                Pedagog szkolny

                                                                                                                                                             Izabela Szczepańczyk